. Antara ciri-ciri didik hibur dalam pengajaran
adalah seperti berikut:
(i) Sesi pembelajaran yang menyeronokkan
kerana terkandung unsur kelakar, kecindan, ada unsur estetik, permainan muzik,
lakonan dan sebagainya.
(ii) Mengurangkan tahap kebimbangan dan
ketakutan murid kepada guru. Seperti yang dijelaskan sebelum ini didik hibur
berkonsepkan santai dan berhibur.
(iii) Murid-murid sentiasa berada dalam
keadaan pembelajaran yang positif, gembira dan tertunggu-tunggu untuk melalui
sesi pembelajaran pada hari berikutnya.
(iv) Sesi pembelajaran yang penuh dengan
pelbagai aktiviti yang menarik dan pelbagai. Menerusi aktiviti nyanyian
dan lakonan umpamanya, murid-murid boleh main peranan dengan menyertai aktiviti
tersebut sambil berhibur. Yang penting, arahan guru perlu jelas dan ringkas di
samping penggunaan ICT dan BBM untuk menarik penglibatan murid terhadap
pengajaran dan pembelajaran.
(v) Objektif aktiviti cenderung
kepada pelbagai cara penyelesaian masalah dan kepelbagaian cara
persembahan yang tiada unsur kalah atau menang, tiada ganjaran atau dendaan
serta latihan dan penggunaannya menjurus kepada aktiviti p&p.
(vi) Salah atau tidak bukan matlamat
aktiviti didik hibur, tetapi yang penting berjaya melibatkan seramai mungkin
murid dan aktivitinya bersahaja dan santai.
(vii) Aktiviti yang dipilih lebih menjurus
kepada aktiviti berkumpulan atau berpasangan supaya wujud semangat kerja
berpasukan, kerjasama dan toleransi.
(viii) Murid bebas bersuara, mengeluarkan
pendapat dan idea secara logik dalam keadaan terkawal untuk memberikan
satu persembahan yang menarik.
(ix) Murid bebas untuk bergerak, berlakon,
menyanyi dan sebagainya dalam keadaan terkawal.
(x) Aktiviti didik hibur banyak
menggunakan komunikasi melalui bahasa tubuh.
cantik..simple..tapi penuh dan padat dengan isi..:)
BalasPadamblog ini menarik minat dikalangan murid atau pun pembaca blog sendiri kerana sukatan pembelajaranya senang untuk di fahami...teruskan usaha anda.. semoga berjaya :)
BalasPadam....Terima kasih
Padam